Veel gestelde vragen

Hoe weet ik of er gevlogen wordt?

Paragliden is een weersafhankelijke sport. Als het regent of te hard waait kunnen we bijvoorbeeld niet vliegen. Je moet dus altijd nagaan of we op de dag dat je gereserveerd hebt wel kunnen vliegen. Of het die dag vliegbaar is, melden we altijd op onze website onder Vliegverwachtingen.
Als je hier op de dag dat je gaat vliegen na 8 uur ‘s ochtends kijkt, dan kom je vanzelf een bericht tegen of het die dag vliegbaar is, waar we vliegen en vanaf hoe laat je welkom bent om langs te komen. Tevens vind je hier ook een link naar een routebeschrijving.

Hoe laat moet ik aanwezig zijn voor mijn vlucht?

Indien je een boeking hebt gemaakt via ons systeem dan heb je een bevestiging gekregen. Daarop staan de tijden vermeld.

Kijk wel altijd vóór vertrek op de geboekte dag zelf bij onze Vliegverwachtingen of er bijzonderheden zijn. Soms is het programma iets vertraagd door het weer.

Hoe kan ik betalen?

  • Door middel van het inleveren van een door ons geaccepteerde cadeaubon of voucher.
  • Contant (bij voorkeur gepast).
  • Middels “Tikkie”. Meer informatie over Tikkie vind je hier.
  • Pinnen is helaas niet mogelijk.

Hoe lang duurt mijn tandemvlucht?

Eigenlijk is dat nauwelijks te zeggen omdat we geheel afhankelijk zijn van de weerscondities. Een gemiddelde vlucht duurt tussen de 5 en de 10 minuten. Een enkele keer is het thermisch en blijven we langer boven, maar het valt niet te voorspellen of en wanneer dat gebeurt. Gewoon een kwestie van geluk hebben dus.

Waar vind ik een routebeschrijving?

Een routebeschrijving naar onze lierlocaties kun je vinden op onze website op de pagina “Vlieglocaties“.

Kan ik er met het openbaar vervoer komen?

Onze vlieglocatie is helaas lastig te bereiken met het openbaar vervoer.

Kan ik bij het terrein parkeren?

Ja, er is voldoende ruimte voor al onze gasten. De parkeergelegenheid en het laatste deel van de route zijn aangegeven met duidelijk blauwe borden met witte tekst van ons zelf.

Wordt er het hele jaar door gevlogen?

Wij vliegen van april tot en met oktober. Raadpleeg onze Agenda voor de actuele beschikbare dagen.

Kan ik ook door de week komen vliegen?

Door de week (en op zondag) wordt door ons niet gevlogen. In overleg kunnen wij voor bedrijven en groepen wel speciale vliegdagen organiseren. Kijk hiervoor op de pagina voor Groepen en bedrijven.

Kan ik versnaperingen kopen op het lierterrein?

Nee, helaas niet.

Mag ik een hond meenemen?

We zijn te gast op boerenland. Zowel vanwege beschadiging aan het land, overlast voor de aanwezige dieren en/of vanwege het besmettingsgevaar is het niet toegestaan wat voor dieren dan ook mee te nemen naar het lierveld.

Moet ik speciale kleren aantrekken?

We adviseren stevige berg- sport-, of werkschoenen te dragen, die ook de enkel steun bieden. Het dragen van kleding waarin je makkelijk beweegt, vuil mag worden en tegen een stootje kan (bijv. lange broek, shirt/jas met lange mouwen) is eveneens aan te bevelen. Je kan struikelen in de wei tijdens start en landing. Tijdens de vlucht is het niet kouder dan op de fiets. Het gebruik van een zonnebril raden we ook altijd aan.

Kan ik foto’s maken tijdens de vlucht

Foto’s maken is natuurlijk mogelijk alleen tijdens de start en landing kun je de camera niet gebruiken. Zorg er in ieder geval voor dat je camera bijvoorbeeld middels een touw geborgd zit, zodat hij niet tijdens de vlucht naar beneden kan vallen.

We komen met 2 of meer personen, kunnen we tegelijk de lucht in?

Een tandempiloot kan maar 1 passagier tegelijk meenemen. Het is dus niet mogelijk om met 2 personen tegelijk de lucht in te gaan.

Is er een minimum gewicht?

Nee. We hebben verschillende tandemschermen om ook met hele lichte passagiers te kunnen vliegen. We hebben zelfs speciale kleine zitjes voor kinderen tot 35 kg.

Is er een maximum gewicht?

Personen tot zo’n 100 kg kunnen probleemloos mee. Van 100 tot 120 kg hangt het van de omstandigheden af. Bij voldoende wind is de start eenvoudig en kan een behoorlijke hoogte worden bereikt. Bij windstil weer is de start lastiger en kom je, vanwege het grote gezamenlijke gewicht, niet zo hoog. In de laatste situatie kan je de vlucht soms beter naar een meer geschikt tijdstip uitstellen. Tevens is het bij zwaardere passagiers nog belangrijker dat ze goed ter been zijn.

Heb ik een goede conditie nodig?

Nee, er is meestal niet veel inspanning vereist. Je moet normaal kunnen lopen om te helpen bij de start en de landing. Hoe meer wind, hoe minder er gelopen hoeft te worden. Bij volledig windstil weer is er wel eens een klein sprintje nodig, maar je wordt daarbij geholpen door de lierkabel.

Op afspraak en indien de weerscondities voor ons goed zijn kunnen we, onder speciale begeleiding van een daarvoor getrainde grondploeg, zelfs passagiers met een lichamelijke of geestelijke beperking laten genieten van een vlucht. Dat is altijd heel bijzonder voor alle betrokkenen!

Is er een minimum of maximum leeftijd?

Nee, alle leeftijden hebben we gehad. Van vier tot 81!

Je moet een paar stappen kunnen lopen/rennen en bijvoorbeeld van een stoel af kunnen springen.

Is een tandemvlucht gevaarlijk?

Paragliden is een luchtsport en brengt dus per definitie risico’s met zich mee. Ongevallen in de luchtvaart worden vrijwel altijd veroorzaakt door fouten van betrokkenen. Daarom zijn onze tandempiloten zeer ervaren met speciale opleidingen, trainingen en brevetten. Wij stellen aan onze tandempiloten hogere eisen dan verplicht. Veelal zijn ze zelfs instructeur met jaren ervaring en vele honderden vlieguren aan de tandem.

Onze uitrustingen zijn van superieure kwaliteit en worden jaarlijks conform de eisen gekeurd.

Hoe zit het met verzekering?

Action Pilots Paragliding heeft een aansprakelijkheidsverzekering bij de Luchtvaartpool.

Ziektekostenverzekeraars sluiten de medische kosten als gevolg van een ongeval met paragliden NIET uit. Bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen worden dit soort activiteiten vaak WEL uitgesloten van dekking.

Wij accepteren geen enkele aansprakelijkheid voor schade die een passagier als gevolg van een van onze activiteiten lijdt. Er gaat gelukkig erg weinig fout en de grootste schade is meestal slechts wat vuile kleding of een paar blauwe plekken.

Toch benadrukken we nogmaals: paragliding is een risicosport.

Wie mag van de cadeaubon of voucher gebruik maken?

Het maakt ons niet uit wie van de cadeaubon of voucher gebruik maakt. Dat hoeft dus niet per se de persoon te zijn die op de bon vermeld staat.

Wat moet ik doen als mijn cadeaubon of voucher bijna verloopt?

Als je een cadeaubon of voucher hebt die binnenkort verloopt, dan kun je die per post naar ons sturen. Wij sturen je dan een verlengingsbon per email terug die een jaar geldig is. We rekenen hiervoor € 5,- administratiekosten per bon. Betalingsinformatie ontvang je per email.
Postadres: Zeemanstraat 77 2991 XR Barendrecht. Aangetekend verzenden heeft uiteraard de voorkeur, dan weet je zeker dat je bon niet zoekraakt onderweg. Let op: reeds verlopen bonnen worden NIET geaccepteerd. Vermeld uiteraard je e-mailadres en telefoonnummer.

Onze verlengingsbon wordt NIET nogmaals verlengd.

Is het voldoende als ik binnen de geldigheidsdatum reserveer?

Je cadeaubon of voucher MOET geldig zijn op de datum dat je komt vliegen. Verlopen bonnen worden op het veld niet geaccepteerd!

Wat kan ik doen met een verlopen bon?

Een verlopen cadeaubon of voucher wordt niet meer geaccepteerd.

Door slecht weer is mijn vlucht geannuleerd, wanneer ben ik weer aan de beurt?

Afspraken worden niet automatisch doorgeschoven. Wanneer je vlucht onverhoopt niet door kan gaan (bijvoorbeeld door slecht weer), dan moet je via ons reserveringssysteem een nieuwe afspraak maken.

Kan ik telefonisch contact opnemen met Action Pilots?

Als je telefonisch contact met ons wilt geef dat dan aan middels het contact formulier op onze contact pagina. Vermeld in het bericht duidelijk je telefoonnummer. Wij nemen dan contact met je op.

Antwoord niet gevonden?

Stel je vraag via het contactformulier.